EN MAN OCH HANS HALS

Lite hastigt och lustigt bestämdes det ju att jag skulle operera bort halsmandlarna, en rutinmässig grej om man får tro läkarfolket. Sagt och gjort åkte jag in måndagen den 23/1 och fick skiten bortplockad. Narkosen var lite lattjo, först luktade det skumt, sedan stack det i ansiktet och sedan var jag helt väck. En halvtimme senare vaknade jag upp och fattade ingenting - men det gjorde inte ont över huvud taget. Det gjorde det inte under kvällen jag låg kvar på sjukan heller, förmodligen var jag så fullpumpad med droger att jag hade kunnat bli gangbangad av en flock noshörningar utan att känna nåt...

Så här har veckan varit sedan dess:

Måndag: på kvällen efter operationen var jag yr, illamående och spydde blåbärssoppa som en högtrycksspruta. Gjorde ett ärligt försök att se CSI, men somnade hela tiden. Kastade in handduken vid 22 och lyckades sova till och från under natten.
Tisdag: inledde morgonen med att spy upp nyponsoppan jag druckit till frukost. Sedan spydde jag utanför entrén till sjukan när jag skulle hem, och i toan direkt när jag kommit hem. Resten av dagen spenderades med feber och illamående. En annan intressant grej är att tungan svullnat upp och tänderna gjort fina sår på både över och undersidan av den. Dessutom är gomseglet så stort att det hänger ner på tungan och vidare ner i halsen - det känns som att ha en stor klump pepparkaksdeg fast i gommen.
Onsdag: den här dagen var nog "bäst" hittills då den innehöll både yrsel, feber, huvudvärk och blödningar (typ 1-2 dl blod!) ur halsen vid två tillfällen. Ingen spya dock!
Torsdag: huvudvärk, yrsel, spydde en gång - dock bara vatten då jag inte lyckats få i mig något käk.
Fredag: jag var själv större delen av dagen då T drog till sina päron, och jag låg som ett frimärke på soffan hela dagen. Svettas som en gris och både hals och huvud bultar som Roccos lem.
Lördag: efter en natt där jag gick upp och hostade blod några gånger blev det lite bättre mot eftermiddagen. Feber på natten som vanligt.
Söndag: ännu en natt med blodhostning, 2-3 dl blod bjöds det på denna gång. Rent generellt känns det bättre när jag bara sitter still och tar det lugnt, men att prata är bara att glömma. Samma sak med att äta eftersom allt smakar rakbladssoppa.

Under veckan har jag lyckats äta 2 skålar broccolisoppa, 6 skålar yoghurt och 2 skålar glass.

Mat jag ligger och soffdrömmer om att äta:
- Chicken tikka balti, dopiaza, madras, vindaloo - eller vad fan som helst från Indien! - med vitlöksnan på 3 Indier.
- Dubbel Whopper pepper med extra bacon och extra ost på Burger King.
- Bookmakertoast på Pontus (med pommes vid sidan om).
- Halv caesarsallad och halv buffalo wings på O'Learys.
- 3 Cheeseburgare utan lök och ketchup, men med massor av hot chili-sås och lite McFeast-sås, på Donken.
- Surdegsbröd stekt i olivolja, med dijonsenap, majonäs, kycklingfilé, bacon, tomat, färsk spenat, ett stekt ägg och massor av rostad lök.
- Sen är jag så sugen på vanlig, hederlig Coca Cola att det inte går att beskriva.

Kort summering av detta lilla projekt:
Smärtnivå: som att få halsen sönderskuren (duh!).
Smak i munnen: ruttna grönsaker och skämd fisk (oavsett om jag borstat tänderna eller ätit yoghurt) - och en härlig underton av järn, såklart.
Doft ur munnen: "som om du inte borstat tänderna på... ett tag" enligt Tiny.
Minskade snarkningar: ja.
Sjukdagar: fem (hittills).
Total viktnedgång: 3.7 kg.

Jag skulle kunna lägga med lite bilder här, men av hänsyn till era ögon väljer jag att inte göra det. Låt mig bara säga att det ser direkt vidrigt ut i min hals, och att nedblodade örngott är skitsexigt. Förhoppningsvis blir det ingen fortsättning på detta inlägg - men man vet aldrig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0