JAG ÄR INTE MED I FANCLUBBEN

I och med SL:s fantastiska chipspåsehöjning slog jag i sista sekund till och gjorde vad jag hoppas är ett genidrag. Istället för att betala 790 kr för ett ”månadskort”, köpte jag ett 90-dagarskort för 1350 kr. Enda kruxet är att man ”måste” vara student för att använda kortet, men så länge ingen kollar det så är det ju bara att åka kors och tvärs.

 

Sedan är det ju skönt med lite spänning i vardagen också.

 

Personligen anser jag att 790 kr i månaden är skandalöst. Det kanske inte är så farligt om man reser Södertälje-Åkersberga tur och retur varje dag, men för en närpendlare som har en kvart restid kommunalt är det inte okej. SL – och alla andra som tycker det är en rimlig höjning – gillar att peka på andra städer och säga hur dyrt det är där, och att det är billigt i Stockholm. Jag vill inte vara sån, men det går inte riktigt att jämföra Dalarna med Stockholm - eller ens Göteborg med Stockholm för den delen - för det är helt olika förutsättningar vad det gäller folkmängd, yta trafiken skall täcka och hur mycket bidrag man får från staten.

 

Själv kan jag inte förstå varför SL inte inför zonkort. Jag reser i stort sett aldrig utanför det som i SL:s värld är innerstaden, alltså borde jag väl rimligtvis inte betala lika mycket som någon som reser som en tok genom hela stor-Stockholm? Strax under en femhundring i månaden, eller typ 1200 i kvartalet, skulle jag tycka var rimligt för det - och jag är ganska säker på att det skulle bli en försäljningssuccé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0