EN LITEN STUND AV ALLVAR

Det är inte ofta jag skriver något allvarligt menat i den här bloggen, men nu är det fan dags.


Sedan 17-års ålder har jag fått minnesluckor när jag dricker. Jag har vaknat upp på en nattbuss i Handen och inte haft den blekaste om hur fan jag hamnade där, jag har vaknat i min egen säng och inte kommit ihåg ett smack av de sista 12 timmarna och jag har vaknat hemma hos vilt främmande människor.


Det har hänt så många gånger att jag inte brytt mig, så länge jag varit någorlunda helskinnad.


Jag har inte brytt mig när jag sumpat mobiler, plånböcker, kameror, 100 skivor, jackor, nycklar eller när någon dum jävel försökte sno mina skor.


Men när man vaknar upp en morgon och bara har en och en halv framtand, och inte har en jävla aning om vad fan som hänt, då känns det som att det är dags att vakna upp – även om jag borde gjort det för flera år sedan.


Frågan är bara vad fan jag ska göra.


Jag vill ju kunna ta en öl – och då menar jag en öl – när man kollar på någon fotbollsmatch, eller dela på en flaska vin till maten. Men med tanke på att jag uppenbarligen inte klarar av ens det, så vet jag inte. Det måste ju vara något fel i huvudet på mig, att inte förstå att man kommer bli dyngrak när man häller i sig en jävla massa öl utan att ha ätit något annat än frukost är ju så dumt att man baxnar. Det skulle vara förståligt om det gällde en fjortis till förstagångskrökare, men en 33-åring? Som druckit alkoholhaltiga drycker i 20 år?


Jag skäms.


Jag skäms över att jag inte kan kontrollera mitt drickande och mitt beteende när jag dricker.


Jag skäms över att Tiny inte kan lita på mig när jag säger att det ska bli lugnt när jag går ut.


Jag skäms över att ligga och kräla naken bland ett barns leksaker på nyårsafton.


Jag skäms över att behöva ringa runt dagen efter och fråga vad jag gjort.


Jag måste bättra mig, och jag måste bättra mig nu.


Hjälp mig.


Kommentarer
Postat av: tess

Det är väl jättebra om du insett att det inte är en hållbar levnadsstil. Det blir lätt att man dricker ett par öl i veckan. Speciellt när det både är fotboll och hockey. Det är inget du bör skämmas för. Jag började på en skola för ett år sen som drivs av IOGT-NTO. Alltså nykterhetsförbundet. Jag är ju verkligen inte nykterist och var ärligt talat tveksam. Men efter att ha fått ta del av andra personer på skolans erfarenheter och problem, fått lyssna på bra föreläsare och så. Så öppnades mina ögon lite. Jag började känna att jag druckit på ett sånt hetsigt sätt förut,och ofta. Jag kommer nog inte sluta dricka, men jag har lärt mig att det är skönt att avstå ibland. Sen jag tog körkort har jag även druckit mindre, för då kan man ta bilen till festen eller hockeyn eller fotbollen. Det är så jävla skönt att åka bil hem, så det blir lite winwin. Man behöver ju inte sluta festa eller dricka, men man kan vara nykter på vardagar eller skära ner på alkoholen.

Det är inte många som själva har den här insikten som du faktiskt har. Ta vara på den.

Hör av dig om du känner att du behöver. Jag är inte alltid så elak som jag verkar. Hoppas att det löser sig. Stor kram.



Alkohollinjen

är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Rådgivning sker per telefon och är kostnadsfri. Du kan vara anonym.

Ring 020-84 44 48.

Läs mer på www.vardguiden.se/alkohollinjen



Självhjälpsgrupper

Många upplever att de har haft stor nytta av att träffa andra människor i en liknande situation.

www.aa.se/

www.frialankarna.se/

www.rikslankarna.se/



Hjälp till självhjälp

Den som ringer 020-80 80 80 får hjälp till självhjälp. Man blir hänvisad till det som är bäst i varje situation. En omfattande databas finns till hands med information från hela landet om vilken hjälp man kan få vid olika behov.



Vem kan ringa?

Man kan ringa om man inte vet vart man ska vända sig när alkohol och andra droger har blivit ett stort eller litet problem för en själv eller för någon i ens omgivning.

Det går också bra att ringa 020-80 80 80 om man vill ha upplysning i största allmänhet om droger, missbruk, behandlingsmodeller och liknande.



* du som ringer är fullständigt anonym

* du som ringer blir bemött med full respekt

* du som ringer blir hänvisad till den hjälp du är mest betjänt av

* du som ringer får kontakt med någon som är beredd att lyssna som medmänniska



Vem svarar?

De som svarar är välutbildade i beroendekunskap och informationsteknik.



Rådgivarna har genom egen erfarenhet (som missbrukare eller anhörig) eller genom sin anknytning till organisationen skaffat sig gedigen kunskap om alkohol och tillhörande problematik.



* Rådgivarna har tystnadsplikt.

* Rådgivarna för inga journaler.



När får man svar om man ringer?

Telefonen är bemannad måndag - fredag kl 8 - 16. Övriga tider finns en telefonsvarare. Den som lämnar meddelande blir uppringd nästkommande vardag.

2010-09-28 @ 10:54:02
URL: http://www.egowar.se
Postat av: Baba Ganoush

Jag hjälper dig kompis!

2010-09-28 @ 17:34:16
Postat av: Big Dap

Vi är där.

2010-09-29 @ 00:04:10
Postat av: L

Usch, vilken mardrömsgrej. Jag har tyvärr ingen som helst koll på vad du kan göra men ja, när vi nu snackar allvar ville jag bara skicka en kram ety det låter skitjobbigt. KRAM. Jag hoppas verkligen att du hittar någon slags väg uppåt/framåt! (Starkt inlägg, och en bra början, tror jag.)

2010-09-29 @ 01:03:26
Postat av: J

Skickar stora kramar!



Du har ju redan tagit ett stort steg framåt genom att identifiera att du har ett problem och vill ändra på det.



Ta hand om dig!

2010-09-29 @ 14:01:04
Postat av: dööörs

Bättre sent än aldrig...Lycka till!

2010-09-30 @ 07:27:13
Postat av: Frank

Kan man tolka detta inlägg som att man aldrig mer kommer att få träffa reptilen? - iofs ganska skönt. Han var ju lite speciell, det kändes aldrig som han riktigt lyssnade på vad man sa, körde mest sitt eget race.

2010-10-08 @ 15:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0