SVARTÖGDA ÄRTOR

Jag hatar Black Eyed Peas. Verkligen hatar dom. Kläderna, stilen, musiken - allt. Hatar. Jag skäms ihjäl när det inte räcker med att man måste höra dom, utan dessutom måste se dom: en snubbe som drömmer om att vara Kanye West, en shemale som pissar på sig på scenen, en indian som ser ut som ett fucking skelett i fejan och så en snubbe som drömmer om att bli förväxlad med Wyclef Jean.

Musiken är vidrig, antingen är det låtsashiphop eller så är det låtsasdansmusik - oavsett vilket så är det förenklat och fördummat till en nivå där även den mest imbecille idiot ska kunna hitta något som man kan tycka om. Musik helt utan själ och substans, bara gjord för att dra in cash. Det är verkligen äckligt.

Därför är det än mer upprörande när jag hörde en låt på radion häromdagen som jag tyckte var lite skön. Lite Alan Braxe möter Madonna, en refräng som man känner igen på något sätt, funkigt. Och så helt plötsligt kommer det: den värdelösa rappen, men den där värdelösa rösten... Och jag insåg direkt: jag hade suttit och diggat en Black Eyed Peas-låt. Fy fan...

En annan grej, som inte är relaterad, men ändå: det är rätt stor skillnad på dagens MTV och den som fanns när man var yngre. Då censurerade de stenhårt, minsta lilla som kunde tolkas som en svordom, ett bröst i lite för "bra" vinkel eller egentligen vad som helst som kunde väcka anstöt togs bort. Man vägrade rakt av att visa vissa videos. Dagens MTV, där rockar man könsord på bästa sändningstid utan att blinka - man kör t om det i sina egna promos för kommande program. Och igår såg jag videon till Lady Gagas "Bad Romance": jag tror inte att MTV anno 1989 hade uppskattat avslutningen på videon där hon ligger i en säng, iklädd rätt så genomskinliga underkläder bredvid en uppeldad, rykande kropp...

"Kan du sära lite mer på benen? Perfekt!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0