RIP HULTSFRED!

Såg att Hultsfredsfestivalen konkat, och det är ju verkligen en epok som går i graven. Jag var där 1998 (fem snubbar i en minibuss), 1999 (två snubbar i en bil), 2002 (sex snubbar i en husbil), 2003 (sju snubbar i en husbil) och 2004 (tre snubbar i en minibuss) och hade jävligt roligt varje gång. Även om det regnade och allt verkade jävligt dystert så var det oftast hysteriskt kul att hänga med polare, lyssna på lite roliga band och bete sig så som man bara kan bete sig på festival.

Men att det skulle gå som det gick var oundvikligt. Medan andra festivaler satsar för att göra det bättre har Hultsfred/Rockparty gjort precis tvärt om - även om man säkert inte förstått det själva.

På årets festival hade man Empire of the Sun, Damian Marley & Nas, Kent, Hives, The Ark, Bob Hund och 30 Seconds To Mars som headliners. Ärligt talat, INGET av dessa band håller headlinekvalitet (även om jag gillar både Nas och Hives) och att man tror att det räcker med detta för att sälja 25.000 biljetter är helt vansinnigt. Dessutom har man i princip helt plockat bort dansmusiken från festivalen, något som höll liv i festivalområdet ända fram till stängning på nätterna.

Peace & Love, festivalen i Borlänge som verkar ha tagit Hultsfreds plats, har Jay-Z, Lily Allen, Patti Smith, Alice in Chains och en massa annat på sin line up. Kanske inte asspännande, men enbart Jay-Z drar mer än alla bokningar Hultsfred gjort.

Jag förstår att det är svårt att hålla kvaliteten på festivalen uppe när artisterna höjt sina gage sjukt mycket de senaste åren, men det måste vara bättre att boka ett fett namn än tre ointressanta. Så måste det vara.

Men, vila i frid Hultsfredsfestivalen, och tack för att det roliga, fåniga, dumma och helt briljanta grejer jag fick vara med om. Återuppstå gärna med fornstor glans när jag har barn som är i 14-15-årsåldern så jag kan åka dit med dom.

Kommentarer
Postat av: EAZY

Haha! Ja det lär dom ju älska..

2010-06-30 @ 07:25:35
Postat av: SUR Å STEL

Någon måste ju visa vägen. :)

2010-06-30 @ 07:41:11
URL: http://frumsk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0