STENÅLDERN

2001 flyttade jag hemifrån. Jag skaffade då "bredband" i telefonjacket via Tele 2 och betalade nästan 300 kronor i månaden för 0.5 mbit. Jag tyckte det var rätt segt (56 kb/s i nedladdning?!) och uppgraderade det efter en tid till snabbare uppkoppling, cirka 2 mbit och det kostade då 349 kronor i månaden.

Det här var alltså åtta år sedan.

Nu, hösten 2009, så gör alla de stora operatörerna reklam för sina svinbilliga bredband - men vad de inte talar om är att hastigheterna är så dåliga att det förmodligen går snabbare att gå och köpa tidningen om man vill läsa nyheterna, eller åka till en vän i Jokkmokk och låna en film istället för att... hrrm, streama... den.

För mig är det helt sjukt att som Telia ta 229 kr/mån för 0.25 mbit "bredband" (som är långsammare än modemuppkopplingarna vi hade för närmare 15 år sedan!) eller 179 kr/mån för 0.5 mbit som Tele2. Jag menar: vad i helvete! Att uppta så lite bandbredd borde inte kosta ett öre, speciellt inte som de dessutom tar betalt för modemen (Telia tar 1500 spänn!!!).

Men de stackarna som skaffar de här abonnemangen kanske bara ska vara glada att de slipper betala för trafiken också...

En jämförelse:

700 mb med 10 mbit tar 10 min att ladda ner.
700 mb med 0.25 mbit tar nästan 7 timmar att ladda ner.

Swooosh!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0