SKANDAL, BURGER KING!

Idag på lunchen drog vi till BK för att testa deras nya burgare Whopper Honey Cayenne som det surras (fniss, fniss!) så mycket om nu. För att få maximal dressingupplevelse beställde jag med extra dressing, och det kanske var tur det för annars hade den inte smakat ett skit. Snacka om antiklimax, den smakade verkligen ingenting. Dressingen, som får en geting (eller är det ett bi) att brinna upp i reklamfilmen, var bland det mest tama på länge - på en skala från 0 till 100, där 0 är honung och 100 är ren cayennepeppar skulle jag säga att den är 10. Men mest av allt smakade den mayo. Och inte så mycket mer. Min lilla mor tycker typ ketchup är starkt, men detta skulle hon utan att blinka kunna äta.

Jag ger den 1.5/5 för att vara en konceptburgare som skall bygga på hetta och sötma - men 3 för en vanlig whopper.

En annan grej jag upptäckte är att BK blåser en på köttet. I deras Whopper är det 81 gram kött. Åttioen. Det är alltså mer kött i två itsy-bitsy cheeseburgare från McDonalds. Och jämfört med McFeast eller QP, som de flesta nog anser är burgare i samma storlek som Whopper, så är det 40% mindre kött i en Whopper... Såvida inte anledningen till namnbytet från Quarter Pounder till bara QP är sann - det sägs nämligen att man i och med det minskade köttmängden från 113 till 91 gram. Men det har jag inte lyckats få bekräftat nånstans.

Jag slog Max huvudkontor en signal (nej, jag gör ingenting på jobbet) och enligt deras chefskock så är det 90 gram kött i deras motsvarigheter, typ Supreme och Maxburgare, alltså typ 10% mer än hos BK.

Och avslutningsvis: det här fattar jag inte, men BK micrar alla burgare innan de läggs i skåpet eller serveras. Vad fan är det om? Tappar de värmen så jävla snabbt eller har de inte nån värme i skåpen? Skumt är det iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0