VÄRLDENS BÄSTA LÅTAR, DEL 1

Det är ju inte helt lätt att försöka plocka ut tidernas grymmaste låtar, verkligen inte det minsta lätt, så för att göra det ännu värre delar jag upp det i lite olika genrer. Här kommer del ett, och då har jag försökt hålla mig till 80's house/disco/italo, typ. Förmodligen kommer man bli tvungen att revidera och uppdatera den här listan fyra hundra gånger...


Paul Rutherford - Get Real

http://www.youtube.com/watch?v=Pu8YqH-oG5U  

Paul var medlem i Frankie Goes To Hollywood men när bandet lade ner 1987 bestämde han sig för att göra ett soloalbum tillsammans med bl a Martin Fry från ABC (The Look of Love etc) och från det albumet kommer detta mästerverk. Jag minns som igår när jag hörde den första gången, vi var på en modegrej på Orionteatern arrangerad av SoFo-butikerna och Sportif-Thomas spelade skivor på efterfesten. Precis efter att jag varit på toaletten och blivit antastad av världens äckligaste Tito Frez kommer jag in i huvudrummet och acidslingan har precis börjat knorra. Sen kommer sången... och jag sprang fram och skrek Thomas i ansiktet: "vad fan är det här?!" - han gav mig omslaget och sa att han fått köpa den av Mark Seven som hittat den i New York eller nåt. På natten när jag kom hem från festen gick jag in på Ebay och köpte den direkt. Tre dagar senare hade jag den på skivtallriken och efter ytterligare två dagar ville nog alla grannar att jag skulle flytta.    


Freeez - IOU
 
http://www.veoh.com/videos/e171864gSpFM4gH   

Otroligt cheesy låt som jag hörde första gången som 10-åring på MTV. Videon var så cool att man höll på att dö, en massa kids åker runt på BMX (med hjälm!) och delar ut kassettband med låten på till folk. De två - vita - bandmedlemmarna spelar synth med hals samt dansbands-bas och om jag inte minns helt fel figurerade det även en bandare stor som ett kylskåp i videon. Analog basgång, 90% refräng och falsettylande 2000 = jag älskart.    


Donna Summer - I Feel Love (Patrick Cowley remix) 
http://www.youtube.com/watch?v=msWNijNeCWA   

I juli 1977 släpptes den Giorgio Moroder-producerade låten, en låt som Brian Eno kallade 'framtidens sound' och som han var säker på skulle förändra klubbmusiken för all framtid. Han var inte helt ute och cyklade, men året efter när San Fransisco-baserade producenten Patrick Cowley remixade den, det var först då som den blev helt over the top. Först och främst, längden - den gick från 8 till nästan 16 minuter - och efter de inledande minuterna där han i princip låter originalet vara som det är, loopar han upp bitarna med mest groove och lägger på sina karaktäristiska synthslingor som bara bygger och bygger, för att sedan flippa ut i ett synthsolo som får håret på armarna att ställa sig rakt upp. Det tjuter, river och gungar så in i helvete och att höra denna låt på ett fett ljudsystem är magiskt! Tyvärr är den för lång för Youtube...      


Joe Smooth ft Anthony Thomas - Promised Land

http://www.youtube.com/watch?v=fgl70qZDXBk  

Det måste vara världens feel good-låt nummer ett, så overkligt jävla bra helt enkelt. Chockvågen som sköljde över mig när jag fick reda på att Anthony Thomas - som sjunger - inte var gay var rätt maffig, för det blir nästan inte mer regnbågsvibb än så här!    


Shannon - Let The Music Play
http://www.youtube.com/watch?v=EH1URg8wsM0

Första låten jag hörde inom freestylegenren. Ljudbilden och trycket i den är helt makalöst, allting tycks vara på maxvolym men går ändå ihop på något sätt. Hon gjorde två grymma låtar till, "Do You Wanna Get Away" och "Give Me Tonight" som är värda att checka ut. Rätt coolt att när vi åkte från hotellet till flygplatsen i Miami så brassade taxichaffisen freestyle på högsta volym - för en del latinamerikaner kommer det alltid att vara 1983.


Kraftwerk - Trans Europe Express / Metal On Metal

http://www.youtube.com/watch?v=-6221XuMGFk&
http://www.youtube.com/watch?v=XVRubD_zcj4  

De här tyska essen var väl typ 20 år före sin tid med det mesta och det här är verkligen inget undantag. Med en enkel, pulserande beat lyckas de emulera känslan av ett tåg på väg mot okänd destination och på det lägger de feta synthar och en text som involverar både Iggy Pop och David Bowie. På albumet går T.E.E över i Metal On Metal, som är en låt med exakt samma beat men med mer industrisound tillagt, och sedan tillbaka till T.E.E... Allt som allt får du då 13 och en halv minuts stentungt, repetetivt, malande, elektrogung. Toppklass.     


KLF - What Time Is Love? (UK 12" version)

http://www.youtube.com/watch?v=apjTA2p_Wf8  

Det verkar finnas två miljarder versioner av den här låten, och de pendlar mellan undergroundrave 1992 till totalt uselt rockskrammel så det är inte helt lätt att hitta rätt. Men den "rätta" versionen är riktigt, riktigt grym - en sån där låt som man önskar att någon kunde slänga på helt oväntat när man är ute, men man vet ju att det aldrig kommer hända. Tyvärr hittade jag inte hela att lägga med här, men ni hajar soundet.


Inner City - Good Life / Big Fun
http://www.youtube.com/watch?v=998P6HEzCdI&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=aN9bgP0Z3Yk&fmt=18

Alla ord helt överflödiga.

Kommentarer
Postat av: Sara

Den där Promised Land-låten är ju riktigt riktigt riktigt bra. Och sen KLF, alltid KLF, även om jag nog tycker att Last Train to Trancentral är snäppet vassare.

2009-06-03 @ 09:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0