KIDSEN IDAG...

Jag minns när man var fjortis (fast det ordet fanns ju inte på den tiden) med allt vad det innebar: göra av med en burk hårgelé i veckan, smygdricka folkisar som man ordnat på mer eller mindre tveksamma sätt, drälla runt i Salem och leta efter fester, låna skivor av kompisar och spela in de bästa låtarna på kassettband - ja, allt det där... Men dagens kids har det ju lite annorlunda, verkar det som. Och när jag skriver "lite" så menar jag mycket. För inte fan är det samma vibb nu som för typ 17 år sedan.

Bara en sån sak som att på "min" tid så var inte tjejerna kära i varandra bara för att de var kompisar. Här är en del ur ett inlägg från en tvättäkta fjortisblogg:

"Du är det bästa som hänt mej. Det bästa! Inte haft så här kul på länge. JAG ÄLSKAR DEJ, Emma Oxxxx. Ingen kommer någonsin att sära på oss, och ingen kommer någonsin att få mej att sluta älska dej syster. MIN syster, bara min!
EMMA <3 COLLE så länge mina ben orkar gå, så länge mitt hjärta dunkar på. Du är en ängel, tack Gud för att Du skickade ner henne till mej, en av dina finaste änglar. Jag behövde det! TACK.."


Helt ärligt, om en tjej hade uttryckt sig så här om en annan tjej så hade förmodligen hela skolan mobbat livet ur henne för att hon var "lebb" - och det är såklart inte speciellt bra, men jag är bara fundersam över var all denna "kärlek" kommer från eftersom den inte fanns där förut. Lägg till att alla teens går och håller armkrok med varandra och bara MÅSTE kindpussas varje gång de träffas och skiljs, och man blir ännu mer fundersam.

Kan nån förklara? Var kommer det från?

Sen har vi det här med kläderna... Kollar man på min klass skolfoto från nian så är det inte mycket loggor eller kända märken där - förutom Anna F som ligger ljusår före sin tid och rockar en Gucci-tröja! Respekt. Och så vitt jag minns var det ungefär noll brudar i högstadiet som hade handväska. Och hur många var det som var sminkade så att det verkligen syntes? Av fyra klasser - typ två tjejer? Och hur många var tvungna att stå i ständig direktkontakt med omvärlden och tala om vad de ätit, att de klappat en dvärghamster, att de har snytit sig eller att de säger "aaaaa" till något som kompisen svarar "k" på.

Nej, det verkar jävligt jobbigt att vara fjortis idag, och det förstår man när man läser det här, från en annan fjortisblogg:

"jag kom hem vid fyra och pluggade till tio, TIO !!!! det är för sjutton sex timmar. SEX !!! och nu sitter jag på golvet i mitt så kallade ''underbara'' rum, ja det är verkligen underbart. Litet och fult, tröttsamt och fult OCH litet. nu vet ni kanske inte vad jag ska göra, det ska jag berätta för er, jo plugga. (SOM VANLIGT :@) att gå i sjuan är ett stort j*vla h*lvete! sen kommer åttan och sen nian, åååh vilka roliga år jag har framför mig."

Så jag skulle vilja tacka utveckligen för att den är långsam. För hade jag varit fjortis idag hade jag varit tokemo och suttit och skurit mig i armarna dygnet runt i frustration över att jag inte får till min Tokio Hotel-frilla.


Kommentarer
Postat av: Sara

Det var ju lite märken då också, Levis och Champion var ju populärt. Men det var ju helt klart inte samma prisklass och märkeshets som det är idag.

Anna F i Gucci, det var som tusen. Det får mig att tänka på Stene. Kommer du ihåg när han kom till skolan i en helt ny Levis-outfit. Svarta jeans, en sån där vinröd t-shirt i dubbla lager, där översta lagret var lite nätaktigt typ, som var så poppis. Och jag undrar om han inte hade köpt en ny jacka också. Hela skolan var ju i chock. Sen hade han dom kläderna på sig typ resten av året, haha.

2009-02-21 @ 10:29:44
URL: http://supercan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0