GLÄDJESPRIDARN

Gubbhelvetet till VD är ju helt slut i pallet, och har noll känsla för vad man säger - och hur man säger det - saker till sin personal. Detta underbart inspirerande samtal utspelade sig i morse:

Han: "Jaha, hur går det?"
 
Jag: Jo tack, bra... Bara bra.
 
Gubb-VD'n vänder sig till inköparen som sitter vid mig: "bra, säger han - han har sålt för 2.5 miljon och ligger 50% efter budget..."
 
- Nej, jag ligger 35% efter budget.
 
"35%... Våra konkurrenter ökar ju med flera miljoner!"
 
- Kanske det, men de har 10 utesäljare och säljer bara till återförsäljare. Jag är SJÄLV.
 
Gubbjäveln muttrar något om att då får vi väl anställa fler och går iväg bort till hans favorit, den skånska jätten, där han stannar en stund och pratar glatt. Jag vet inte riktigt om det är jag som har en skev uppfattning om hur man gör saker och ting på ett företag, men om man är så missnöjd med en anställd, borde man då inte prata med personen i fråga, höra efter vad det beror på och kanske lägga upp en strategi för att vända på siffrorna? Det som är lite småroligt är att förra året, när jag sålde för fyra miljoner, så var han lika missnöjd...

Han fyller 70 snart och hans skånska favorit har skramlat till en present, undra hur han kommer tolka det när halva företaget inte lagt en spänn. Förmodligen kommer han inte att fatta piken.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Förslag på 70-års present som alla hade varit med på. Presentkort på en Schweizisk självmordsklinik.

2009-12-02 @ 11:35:19
Postat av: SUR Å STEL

Det hade varit nåt.

2009-12-02 @ 11:50:02
URL: http://frumsk.blogg.se/
Postat av: Stefan F

Skjut gubbjävlen!

2009-12-02 @ 16:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0