En söndag i soffan

Igår var man duktigt sliten efter Tårtans inflyttnings/namngivnings/födelsedags-fest, ett riktigt trevligt arrangemang som bjöd på både öl, smarrigt käk, bra surr - och Minttu Black! Spenderade således hela söndagen i horisontalläge i soffan, och klämde två rullar som jag tänkte skriva några rader om.

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

Hade inga som helst förväntningar på filmen eftersom jag tycker de två första filmerna är jävligt tveksamma, så därför blev jag inte speciellt förvånad när eländet drog igång. Det var svindålig CGI (en del grejer var nästan i Commodore 64-klass!), snö som både såg ut och betedde sig som sand, skådespelarinsatser som höll Razzie-klass (hej Brendan Fraser!) och töntiga Yetis. Mitt ibland allt detta så fanns det faktiskt några sköna repliker och roliga situationer, men som helhet tror jag inte direkt att den här rullen kommer vara med och fajtas om någon Oscar när det drar ihop sig till gala i februari nästa år...
4 av 10 myrsloksdanser.

The X Files: I Want to Believe

Jag gillade Arkiv X som fan när det gick som serie, och även om inte alla avsnitt handlade om utomjordingar och övernaturliga ting så fanns det ändå en känsla av detta som genomsyrade serien. I denna film är den som bortblåst. Storyn är ganska tunn och birollerna runt Mulder och Scully mer eller mindre ointressanta och platta (Xzibit som FBI-agent kändes inte sådär jättetrovärdig) men de får iallafall ihop det tillräckligt för att jag skulle kunna hålla mig vaken hela filmen, och till slut blev det faktiskt lite spännande. Plotten innehåller en del småtwists som säkert får en biosalong att susa till, men hemma hos oss tyckte vi mest att det var underligt. Som helhet var det rätt onödigt att väcka liv i Arkiv X för filmen gör verkligen inte serien rättvisa, med en annan titel och andra huvudrollsinnehavare hade det varit en habil rulle som gått direkt till DVD.
5 av 10 nakna David Duchovny med en tekopp för ballen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0