SVENSK FILM

I lördags låg vi och slappade i soffan på förmiddagen när Solstorm började på Canal+. Min gode mor brukar tjata på mig om en massa filmer som vi absolut måste se, och i detta fall fick vi t om DVD'n - men det har ändå inte blivit av. Hur som helst, nu när den ändå gick på TV, och vi inte orkade byta kanal, så fick vi väl ta och se den.

Jag orkar inte förklara vad filmen handlar om men den utspelar sig i Kiruna. Jag har varit i Kiruna. Två gånger, dessutom. Och båda gångerna har det väl i princip varit en person i hela byn som pratat stockholmska - och det var jag. I Solstorm pratar varenda jävel stockholmska, fastän de ska vara från Kiruna. Sånt kan jag reta mig något helt otroligt på och det känns så jävla larvigt - hur svårt kan det vara att fejka en hyfsad norrländska? Två veckor med en dialektcoach så borde det funka hyfsat.

Och det är samma sak med alla de där filmerna med Skurt Wallander. Ni vet den där Ystadspolisen som jobbar på en station där EN person pratar skånska... Jag kan i och för sig inte klandra dom för skånska är riktigt vidrigt, och det där de bräker ur sig i Ystad borde inte ens få klassas som en dialekt utan kanske mer som ett oralt handikapp - men ändå!

Nej, jag tycker det är oengagerat, ointresserat och oproffsigt.

Kommentarer
Postat av: Anna.

Vi fick gå på en förhandsvisning av denna skitfilm med dessa invecklade konspirationer ungefär lika sannolika som att Elvis lever, men vad ska man dit att göra. Jag förstår inte. Det måste finnas folk i detta land som kan göra bättre film.

2008-12-02 @ 14:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0