Just ja!

Apropå det här med TV-avgiften...

Nu har de börjat snacka om att ta bort den och istället införa det på skattsedeln. Inte så dumt, lite beroende på hur man väljer att utforma det. Givetvis ska inte hushåll med flera vuxna betala dubbla eller trippla avgifter, men det går nog att lösa. Personligen anser jag (anarkist som jag är) att den precis som kollektivtrafiken borde vara skattefinansierad. Eller ännu bättre - reklamfinansierad. Tänk om de lade in fem minuter reklam MELLAN varje program. Inga reklamavbrott i programmen utan bara mellan dom. SVT skulle kunna bada i stålar... Men nej, det är ju så hemskt och fult med reklam så istället fortsätter man med smygreklam i sändningarna istället ("xxx presenteras av..." i varenda sportsändning) för det går tydligen bra.

Vad det gäller kollektivtrafiken så skulle de kunna ta alla de där miljarderna de lagt ned på spärrar under årens lopp och lagt på driften istället. Sedan höjer man skatten i Stockholms län med några öre och vips så har man löst det lilla problemet.

If I ruled the world...

Kommentarer
Postat av: Tiny

hmm jag håller inte med. Kolla på hur TV4 fullkomligt totalförstört vissa fantastisk stora sportevenemang med sin reklam. Burr för att SVT ska bli likadana. Dock tycker jag nog att dom skulle kunna baka in denna avgift i den vanliga skatten på nått sätt.



Däremot Fri kolletivtrafik till folket!! Fullkomligt överens...

2008-08-14 @ 20:01:56
Postat av: OTGSS

Gällande TV-avgiften tycker jag definitivt att man kan ifrågasätta nuvarande system. Motiveringen till nuvarande systems existens är att finansieringen av public service skall vara oberoende. Därav betalas TV-avgiften på sidan om skattsedeln. Problemet idag är att pengarna betalas in av folket på ett konto, där riksdagen avgör hur mycket som skall gå till SVT/SR. Inte speciellt oberoende med andra ord.

Min främsta frågeställning är huruvida TV-licensen skall vara obligatorisk eller inte. Själva idén att tvinga någon till något är rätt så motbjudande. Samtidigt skulle knappast UR existera om SVT skulle vara reklamfinansierat. Fördomsfull som jag är undrar jag vilka företag som har samma målgrupp som UR? Gissningsvis så skulle UR läggas ner, krasst så är det helt rätt om man ser till tillgång och efterfrågan.

Vidare, utan att glorifiera public service som den rena sanningen, så tror jag att vi skulle bara få en massa skit på tv. För att citera en nära vän, ”Efter ha sett programmet ’I huvudet på Gynning’ så kände jag mig lite dummare än innan programmet”.

Jag betalar gärna TV-avgiften för att jag tycker att det går till ett tillräckligt bra ändamål, inte för att jag tror att media sköter sitt jobb och synar våra kära folkvalda.

Det vore väldigt trevligt med fri kollektivtrafik, i vilka storstäder är det applicerat?

2008-08-16 @ 15:49:38
Postat av: OTGSS

Styckeindelning är för sissies...

2008-08-16 @ 15:51:46
Postat av: SUR Å STEL

Det är precis som du säger, det blir lite snett när man tvingas att betala - men pengarna inte går till ändamålet man betalar för...



Givetvis finns det totala skitprogram som aldrig någonsin borde sett dagsljus (Gynnings är ett bra exempel, alla program med hon robinson-Emma ett annat - BRRR!) men som får utrymme i en kommersiell kanal - på grund av att företag kan klämma in reklam för en massa skitprodukter i programmet.



Men som sagt, jag tror faktiskt att om man satte upp riktigt strama regler angående reklamen i statlig TV så skulle man kunna få det att funka.



Vad det gäller kollektivtrafiken så vill jag minnas att det finns eller har funnits städer med nolltaxa - men jag kan inte hitta det just nu. Däremot hittade jag en uträkning gjord av (V) på planka.nu's hemsida: http://tinyurl.com/6lsaf6

2008-08-21 @ 08:17:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0